SPRZEDAŻ NIERUCHOMOŚCI W DRODZE PRZETARGU
Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustawy, nieruchomości zbywane są w drodze przetargu.
Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy
- wniosek o nabycie nieruchomości (druki wniosków do pobrania poniżej))
Opłaty
- od wniosku nie pobiera się opłaty skarbowej
Miejsce złożenia wniosku
Sekretariat Urzędu Miejskiego w Bobolicach – pokój nr 12 (I piętro), tel. 094 34 58 401
Osoba do kontaktu
Iwona Kubiak (Inspektor Referatu Nieruchomości i Środowiska) – pokój nr 16 (II piętro), tel. 094 34 58 435, e-mail: nieruchomosci@bobolice.pl
Termin i sposób załatwienia sprawy
· termin: 6 miesięcy, przy czym odpowiedź o możliwości nabycia nieruchomości udzielona jest w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku
· sposób załatwienia:
- postępowanie w sprawie sprzedaży nieruchomości w drodze przetargu wszczyna się na wniosek zainteresowanych osób lub z urzędu
- po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, polegającego w szczególności na zbadaniu księgi wieczystej oraz określeniu przeznaczenia nieruchomości w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Bobolice, zlecone zostaje sporządzenie operatu szacunkowego nieruchomości
- nieruchomość wykazywana jest do sprzedaży zarządzeniem Burmistrza Bobolic, które określa w szczególności formę zbycia nieruchomości, jej cenę i przeznaczenie oraz inne dane wymienione w art. 35 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami
- następnie Burmistrz Bobolic, stosownie do art. 35 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, sporządzona i podaje do publicznej wiadomości tzw. wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży. Wykaz ten wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie Urzędu Miejskiego w Bobolicach, a ponadto informację o wywieszeniu wykazu podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej, a także na stronie internetowej tut. Urzędu
- przetarg ogłasza się nie wcześniej, niż po upływie terminu składania wniosków przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w jej nabyciu na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Termin ten wynosi 6 tygodni licząc od dnia wywieszenia wykazu
- ogłoszenie o przetargu na sprzedaż nieruchomości podawane jest do publicznej wiadomości na co najmniej 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeniowych w siedzibie Urzędu Miejskiego oraz przy ul. Wojska Polskiego w Bobolicach, a także umieszczenie na stronie internetowej www.bobolice.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej (ewentualnie prasie lokalnej)
- umowa sprzedaży sporządzona zostaje w formie aktu notarialnego, przy czym podstawą jego zawarcia jest protokół przeprowadzonego przetargu
- osoba ustalona jako nabywca nieruchomości zawiadamiana jest o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu
W przypadku konieczności uregulowania stanu prawnego nieruchomości (np. podział geodezyjny, założenie księgi wieczystej) – brak możliwości określenia terminu.
Tryb odwoławczy
- nie przysługuje
Inne informacje
Jeżeli dwa kolejne przetargi zakończą się wynikiem negatywnym, nieruchomość może być zbyta w drodze rokowań, co wiąże się z możliwością rozłożenia na raty ceny sprzedaży.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. z 2004 r. Nr 207, poz. 2108)
- Uchwała Nr XIV/118/07 Rady Miejskiej w Bobolicach z dnia 9 listopada 2007 r. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości stanowiących własność gminy oraz ich wydzierżawiania na czas nieoznaczony (Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 28 grudnia 2007 r. Nr 130, poz. 2709)