ZAMIANA NIERUCHOMOŚCI
Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy
1. wniosek o zamianę nieruchomości gruntowych wraz z uzasadnieniem (druk wniosku do pobrania poniżej)
2. załączniki:
- aktualny odpis z księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości proponowanej przez wnioskodawcę do zamiany
Opłaty
- od wniosku nie pobiera się opłaty skarbowej
Miejsce złożenia wniosku
Sekretariat Urzędu Miejskiego w Bobolicach – pokój nr 12 (I piętro), tel. 094 34 58 401
Osoba do kontaktu
Iwona Kubiak (inspektor ds. gospodarki nieruchomościami) – pokój nr 16 (II piętro)
tel. 094 34 58 435, e-mail: nieruchomosci@bobolice.pl
Termin i sposób załatwienia sprawy
· termin: 4 miesiące, przy czym odpowiedź o możliwości zamiany nieruchomości udzielona jest w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku
· sposób załatwienia:
- postępowanie w sprawie zamiany nieruchomości wszczyna się na wniosek zainteresowanych osób lub z urzędu
- po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, polegającego w szczególności na zbadaniu księgi wieczystej oraz określeniu przeznaczenia nieruchomości w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Bobolice, wniosek zostaje przedstawiony do rozpatrzenia przez Burmistrza Bobolic
- w przypadku uzyskania akceptacji, zlecone zostaje sporządzenie operatów szacunkowych zamienianych nieruchomości
- nieruchomość wykazywana jest do zbycia w drodze zamiany zarządzeniem Burmistrza Bobolic
- następnie Burmistrz Bobolic, stosownie do art. 35 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, sporządzona i podaje do publicznej wiadomości tzw. wykaz nieruchomości przeznaczonej do zbycia w drodze zamiany. Wykaz ten wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie Urzędu Miejskiego w Bobolicach, a ponadto informację o wywieszeniu wykazu podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej, a także na stronie internetowej tut. Urzędu
- zamiany nieruchomości dokonuje się nie wcześniej, niż po upływie terminu składania wniosków przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości stanowiącej własność Gminy Bobolice na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Termin ten wynosi 6 tygodni licząc od dnia wywieszenia wykazu
- umowa zamiany sporządzona zostaje w formie aktu notarialnego, przy czym podstawą jego zawarcia jest spisany uprzednio przez strony transakcji protokół uzgodnień w sprawie zamiany nieruchomości
W przypadku konieczności uregulowania stanu prawnego nieruchomości (np. podział geodezyjny, założenie księgi wieczystej) – brak możliwości określenia terminu.
Tryb odwoławczy
- nie przysługuje
Inne informacje
- w przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości (wartość nieruchomości ustala rzeczoznawca majątkowy)
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.)
- Uchwała Nr XIV/118/07 Rady Miejskiej w Bobolicach z dnia 9 listopada 2007 r. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości stanowiących własność gminy oraz ich wydzierżawiania na czas nieoznaczony (Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 28 grudnia 2007 r. Nr 130, poz. 2709)